Pari päivää sitten keskustelin
ystävän kanssa omista viihteen merkitystä käsittelevistä
pohdinnoistani. Olin kevään ajan valmistautuessani pääsykokeisiin
kyseenalaistanut oman alani, sen tarkoituksen ja tämänhetkiset
käyttötavat ja alkanut kartoittaa mahdollisia tapoja hyödyntää
sitä rakentavammin. Kysyessäni ystävältäni, minkä hän näkee
viihteen merkitykseksi, hän vastasi tämänsuuntaisesti: “Viihde
tekee ihmiset onnelliseksi; se auttaa kestämään kaiken tämän
kärsimyksen keskellä.” En osannut silloin vastata tähän mitään,
mutta olen pyöritellyt toteamusta päässäni hiljaa ja yrittänyt
pukea sanoiksi miksi se tuntuu väärältä.
Kärsimys on suhteellinen käsite. Jokainen kokee tuskaa omasta subjektiivisesta aistimusnurkkauksestaan omalla tavallaan, omaan kokemuspohjaansa suhteutettuna, enkä halua osoittaa ketään ja sanoa: “Sinun kärsimyksesi ei merkitse yhtä paljon kuin tuon toisen kärsimys. Sinä et kärsi oikeasti. Häpeä!” Olen kuitenkin oman kokemukseni kautta oppinut, että suurin osa länsimaisen ihmisen kärsimyksestä on itse tuotettua ja siten täysin irti päästettävissä.
Kärsimys on suhteellinen käsite. Jokainen kokee tuskaa omasta subjektiivisesta aistimusnurkkauksestaan omalla tavallaan, omaan kokemuspohjaansa suhteutettuna, enkä halua osoittaa ketään ja sanoa: “Sinun kärsimyksesi ei merkitse yhtä paljon kuin tuon toisen kärsimys. Sinä et kärsi oikeasti. Häpeä!” Olen kuitenkin oman kokemukseni kautta oppinut, että suurin osa länsimaisen ihmisen kärsimyksestä on itse tuotettua ja siten täysin irti päästettävissä.
Suurin osa valituksen aiheista kumpuaa
pikkujutuista: ärsyttää kumppanin taipumus jättää likapyykkiä
lojumaan, harmittaa töykeät bussikuskit, pistää vihaksi tien
liepeillä killuvat paskanokareet. On hirveän helppo jäädä jumiin
toisten syyttelyyn tiedostamatta milloinkaan omaa vastuutaan
konfliktitilanteissa. “Miten niin minun vastuuni? En minä jättänyt
hänen sukkiaan lattialle!” Aivan, itse teon vastuu ei olekaan
sinulla, mutta vastuu konfliktin ratkaisemisesta on kaikilla sen
osapuolilla. Näistä kaikista pahan mielen muodoista on mahdollisuus
päästää irti esimerkiksi avoimen kommunikaation (“voisitko
laittaa sukkasi pyykkikoriin”) tai oman esimerkin kautta (tervehtiä
bussikuskia vaikkei koskaan saisi vastausta). Pienempi osa
länsimaisen ihmisen kärsimyksestä koostuu “isoista”
ongelmista, kuten toimeentulo-ongelmista tai vaikkapa
perhekriiseistä. Näistäkin ulos pääseminen koostuu suureksi
osaksi yksinkertaisuuksista, kuten oman vastuunsa kantamisesta,
tavoitteidensa selkeyttämisestä ja niiden avoimesta
kommunikoinnista asianosaisille, tai vaikka avun pyytämisestä kun
sitä tarvitsee. Kaikki nämä ratkaisut ovat ulottuvillamme, toisin
kuin maailmankolkissa, joissa esimerkiksi jokaisen ihmisen yhtäläinen
arvo ei ole itsestäänselvyys, jolloin kommunikaatio on väkisinkin
vinoutuneella pohjalla. Jos ratkaisu on näin helppo, miksi siis
edelleen jokainen vastaantulija väittää elämän olevan
kärsimystä?
Viihde siinä muodossa kuin sen
käsitämme (tv, elokuvat, musiikki, teatteri, sarjakuvat, kirjat,
pelit, päihteet, seksi) on polariteetti eli ääripää: viihteen
kuluttaminen on toiminto, jonka tarkoitus on yksinomaan viihdyttää
ja tuottaa nautintoa, vailla muita tarkoitusperiä. Universumin
toiminta perustuu lainalaisuudelle, jossa luodessaan yhden
polariteetin luo myöskin sen vastaparin – siispä tässä
tapauksessa, jos ihminen on luonut itselleen nautinto-polariteetin,
on hän luonut myös sen vastaparin, kärsimyksen. Kumpi oli ensin,
tästä voitaneen kiistellä – ihmisen esimuodot ovat toki
joutuneet taistelemaan olemassaolostaan, ja “viihde” lienee
syntynyt niihin väleihin, kun ei ole tarvinnut taistella
sapelihammastiikereitä vastaan. Siinä vaiheessa historiaa, kun
länsimaisen ihmisen (ainakaan eliitin) ei ole enää tarvinnut
huolehtia jokapäiväisestä selviämisestään, viihde
nykymuodossaan lienee syntynyt täyttämään toimetonta elämää.
Pointtini tässä on kuitenkin se, että koska viihde on niin
nautinnollista ja mukavaa, siitä ei haluta enää päästää irti,
jolloin viihteen olemassaolon jatkuessa ihmisten niin halutessa on
myös kärsimyksen, toisen polariteetin, jatkuttava. Länsimaisen
ihmisen “kärsimys” on vain perustelu eskapismin olemassaololle,
syy saada paeta “ikäviä” asioita “mukaviin” asioihin.
Niillä ihmisillä, jotka tässä
maailmassa “oikeasti” kärsivät (viittaan tällä niihin, jotka
joutuvat päivittäin kamppailemaan eloonjäämisestään –
ravinnosta, suojasta, lämmöstä, terveydestä - eli esimerkiksi
kaikkiin konfliktialueilla eläviin siviileihin), ei ole
mahdollisuutta saada käsiinsä viihdettä, saati halua “viihdyttää”
itseään – he haluavat ratkaisun ongelmiinsa eivätkä keinoa
paeta niitä hetkeksi. Tämän kokoluokan ongelmia ei voi paeta. Eri
kulttuureissa on totta kai omat viihtymisen keinonsa, ja pelaavathan
nälkiintyneet afrikkalaiset lapsetkin paljon jalkapalloa;
kriisitilanteessa esimerkiksi yhteisöllisyyteen perustuvat
“viihtymisen” muodot, kuten yhdessä laulaminen, voivat toimia
todella voimaannuttavina kokemuksina. Tämä tilanne vain eroaa
meidän jokapäiväisestä salkkarientuijottelustamme siten, että se
ei ole vain ajantäytettä – se on viihdettä juuri sillä
paikalla, jossa sillä on konkreettinen vaikutus.
Hmmmmm bussihan aiheuttaa teikalaisessa todella mielenkiintoisia ajatuskulkuja :) Kiitos tasta(kin) tekstista, jai mukavan askarruttava olo! En osaa pukea mitaan fiksua ja filmaattista nyt just sanoiksi, mutta tuli myos mieleen tama fraasi: Pain is inevitable; suffering is optional.
VastaaPoistaJotenkin mulle kolahti ainakin tuo ajatus siita elaman toimettomuuden tayttamisesta viihteella. Nainhan se vahan tahtoo olla - ja taysin huomaamattaan siihen kaikkeen tottuu ja lakkaa kyseenalaistamasta omia toimintojaan ja viihderituaalejaan. Ei silla etta viihde olisi pahasta, mutta ei se automaattisesti ole hyvakaan asia :) Niinpa. Kuten niin moni muukin asia tassa elamassa - se ei itsessaan ole hyva tai paha asia, mutta mitenmiksimihin sita kaytamme onkin kutkuttava kysymys. Eika ollenkaan helppo vastata... Tanks!